علائم گنج یابی ساده که مشتریان را جذب می کند
علائم گنج یابی ساده که مشتریان را جذب می کند
۳۸۶. اختلاف میان ملک بهاالدین و محمود شاه سبزواری حاکم سبزوار که از وابستگان شرفالدین وزیر جنتیمور بود، شرفالدین محمود شاه را برای به دست آوردن مالیات اجباری به اسفراین، جوین، جاجرم و جوربد و آنچه به ملک بهاالدین صعلوک تعلق داشت فرستاد. غزنویان:با آغاز دوران حکومت غزنویان، باز هم رجال و سیاستمداران اسفراینی، در دربار حکومتی نفوذ کردند و سرآمد این شخصیتها، ابوالعباس فضل بن علی اسفراینی و دیگری ابوالعباس فضل بن احمد اسفراینی وزیر باتدبیر سلطان محمود غزنوی بود. در این دوره سکونتگاههای ناحیه زاگرس در فضای باز واقع شده است و ابعاد مختلف آنها نشان دهنده یک نظام سلسله مراتبی است، بهطوریکه گویا سکونتگاههای بزرگتر گنجایش پنجاه نفر را دارد. ستونهای بکار رفته در شبستان از نوع آجری به طول و عرض یک متر بوده و کاملاً گویا است که این آجرها از یک ساختار آجری دیگر کنده شده و در دل دیوارهای خشتی قدیمیتر (ساسانی- صدر اسلام) که کاربری آن نامشخص میباشد احداث شدهاند. ایوان بنا دارای کف آجرفرش از نوع خفته -راسته و دارای تزئینات گچبری خاص دوره سلجوقی- ایلخانی و در حاشیه بام دارای تزئینات دندان موشی بودهاست.
وی برای سامان دادن به پریشانی وضع اقتصادی و اجتماعی مردم اصلاحاتی انجام داد؛ و یکی از این اصلاحات جمعآوری سکههای مختلف و رواج تنها یک نوع سکه بود. طبق سکههای موجود از این پادشاه از سال ۷۱۰-۷۱۴ ه در اسفراین ضرب شده در روی آن نام دوازده امام حک شده که این نشان میدهد مذهب تشیع در زمان خدابنده در اسفراین مدتی رسمی میشود (نیک گفتار و بهنامفر، ۱۳۸۷: ۱۲۲-۱۲۶). در این دوره به خاطر گرایش حکمرانان مذاهب تشیع و تسنن هر یک برای مدتی رسمی شد، تشیع در زمان اولجایتو و تسنن در دوره ابو سعید بهادر خان. ابو منصور ثعالبی نیشابوری، دانشمند پرآوازهٔ سدهٔ چهارم هجری که خود معاصر فضل بن علی اسفراینی است، در زمانی که وی حاکم اسفراین بوده، به خدمت فضل بن علی آمده و وصف حال اسفراین و اوضاع این ناحیه و جایگاه اجتماعی فضل بن علی اسفراینی را چنین بیان کردهاست: « به سال ۴۰۰ به اسفراین رفتم و به بارگاه و قصر حاکم اسفراین ( فضل بن علی اسفراینی) که دوستدار عالمان و دانشمندان و ادیبان بود، مهمان شدم و از خوان نعمت وی بهرهمند گردیدم و در قصر فضل بن علی با ادیبان ملاقات کردم »(ثعالبی، ج۶، ۱۴۰۴).
ق با امرای خود و لشکریانش به نزد صدر الدین حموی جوینی اسفراینی رفت و اسلام اختیار کرد و کلمه توحید گفت و جمله مسلمان شد و آن سال عبادت-ها کرد و ائمه را نواخت مبالغی را برای مساجد و مدارس و خانقاهها مصروف داشت. او همچنین از نیروی دریایی جدید خود با کمک نیروی دریایی انگلیس برای بیرون راندن پرتغالیها از بحرین (۱۶۰۲) و هرمز (۱۶۲۲) در خلیجفارس استفاده کرد. پس از مرگ غازان، سلطان محمد خدابنده در سال ۷۰۳ هجری زمام امور را بهدست گرفت و به ضرب سکه پرداخت پس از گرویدن او به شیعه، نام دوازده امام در حاشیه سکهها نوشته شد (سرفراز وآور زمانی، ۱۳۸۳: ۲۸۰). در مورد نامگذاری آن به بلقیس باید گفت: برخی بر این باورند پس از غارتِ اسفراین در سال ۳۱ ه.ق توسط سپاه اسلام و مشابهت میان این منطقه از لحاظ آب و هوایی با سرزمین ملکهٔ سبا «بلقیس» این شهر به بلقیس معروف شدهاست.
از منطقهٔ اسفراین دیدن کرده، او نخستین شخصی است که از شهر بلقیس نقشهبرداری کردهاست. و طلا دارای مغناطیس نمیباشد که با این دستگاهها یا فلزیابها بتوان طلای جدید را در عمق تشخیص داده و حال طلای جدید که قابل تشخیص نباشد مسلماً طلا قدیمی نیز توسط این دسته دستگاهها یا فلزیابها در عمق زیاد یا زمین آلوده قابل تشخیص نمیباشد و این موضوع را مطرح مینمایند چون در زمان تست فلزیاب خود نمیتوانند طلا را در عمق تست نمایند زیرا طلای جدید یا طلای قدیم دارای جریان مغناطیس بالا نمیباشد که در عمق بر روی این دسته فلزیابها یا دستگاهها ایجاد تفاوت در خواص مغناطیسی در تغییر فاز یا ولتاژ نماید. سمرقند، مرکز مطالعات علمی که قبلاً در جریان فتح خوارزم توسط مغول ویران شده بود، به دلیل بازسازی در این دوره به مرکز رنسانس و بهطور کلی تمدن اسلامی تبدیل شد. وی در جریان این لشکرکشی مردم اسفراین را امان داد و شهر را از تسلط سلجوقیان خارج کرد. و حمویه بن علی سپهسالار امیر نصر دوم سامانی اشاره کرد. رئیس اسفراین عبدالرحمن بن علی الحاج، در قلعهٔ شهر تحسن اختیار کرد. لاهور، تحت حکومت غزنویان در قرن یازدهم، دانشمندان پارسی را از خراسان، هند و آسیای مرکزی جلب کرد و به یک مرکز مهم فرهنگی زبان و ادبیات پارسی تبدیل شد.
سایت
سایت منبع
لینک منبع
این سایت
اینجا
این سایت
این لینک
منبع
سایت
سایت منبع