پی آمدهای بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان

پاسخ: بازی، سرگرمی و چگونگی گذران اوقات فراغت، همانند پوشش، نوع و چگونگی غذا خوردن، نوع و میزان خرید کردن و سایر مواردی که در دروس قبل مورد بررسی قرار دادید، نشان دهندۀ سبک زندگی است. چهار مورد از شاخص های سبک زندگی را نام ببرید. در سیره پیامبر اکرم(ص) آورده شده است: ایشان چند جوان را در حال وزنهبرداری مشاهده کردند که قهرمان انتخاب میکنند پیامبر به انها میفرمایند «چه کار میکنید؟ با این اوصاف، در حال حاضر لحظه به لحظه انتخاب گیم پلی است که بازی 1 Dishonored را بسیار جذاب می کند. نمایش استعمال دخانیات یا مواد مخدر در بازیها میتواند موانع روانی اجتماعی مصرف نکردن آنها را برای مخاطب تضعیف کند. نمایش خشونت، یعنی نمایش رفتاری که برای آسیب رساندن به دیگری از کسی سر میزند و دامنۀ آن از بالا بردن صدا با هدف اعمال خشونت تا گرفتن حیات از یک موجود جاندار گسترده است.

اما شاید جذابترین ایده این باشد که مکانیزم کارکرد دستگاه را دقیقاً برعکس کنید، یعنی این بار هر کسی غیر از شما از دیوار الکتریسیته عبور کند دچار برق گرفتگی شدید بشود. وقتی یک بزرگسال یا کودک بازی های رایانه ای را انجام می دهد اینطور بنظر می رسد که فقط یک گوشه نشسته و بدون هیچ تحرکی به مانیتور خیره است اما برای درک و کنترل اتفاقاتی که در صفحه نمایشگر می افتد نیاز به هماهنگی بصری، شنوایی، فکری و حرکات فیزیکی است. نحوهی انجام بازی و طی کردن مسیرها اصلاً آموزش داده نمیشود، فقط پایه و اساس سیستم مطرح میشود و درگیری بازیکننده با بازی است که نکتههای پنهان را آشکار میکند. این رفتار وقتی توسط قهرمان داستان انجام شود، آسیب بیشتری خواهد داشت. در خصوص عملکرد والدین و معلمان و دیگر افراد جامعه در این زمینه لازم است توجه داشت که والدین میتوانند فرزندانشان را بیشتر در معرض بازیهایی که تجربیات اجتماعی در آنها وجود دارد، قرار داده و اطلاعات فراواني را درباره اصول اجتماعی در اختیار آنان قرار دهند. اگر چنانچه قراراست از بازی های کامپیوتری استفاده کنید، بهتراست بازی های تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها، معما هایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قراردهید.

به دلیل جاذبه مسحور کننده ای که این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می کنند، حتی بعضی از کودکان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه کمی بازی کنند . ه: بازیها، سرگرم کننده و مفرح هستند. یک عنصر ساده اما تاثیرگذار که میتواند مثل اثر بالهای یک پروانه، مسیر زندگی انسان را عوض کند؛ در سرافکنده موضوعی که از میان تمامِ عناصر مفهومی و عمیق بازی، نقش تعیین کننده تری دارد، قطعاً وجود احساسی عمیق است که در طول داستان و گیم پلی موج می زند. ما میتوانیم چیزهایی را یاد بگیریم که مفید و یا غیر مفید، نجاتبخش و یا خطرناک، کمک کننده و یا آسیبرسان باشند. گرچه بیشتر تحقیقات مربوط به بازی های الکترونیکی، از اواسط دهه 1990م. آغاز شده است؛7 امّا متأسفانه در کشور ما با وجود زیرساخت های فرهنگی و باورهای مذهبی متفاوت با کشورهای سازندة این گونه بازی ها، تحقیقات کافی در مورد اثرات بازی های رایانه ای و پیامدهای اجتماعی آنها صورت نگرفته است.

در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید. همزمان با بازی، کودک علاوه بر تخلیه انرژی با فضایی شاد مواجه است که برای ادامه برنامههای روزانه، کمک مناسبی برای اوست. در این روش محقق بنابر شرایط تحقیق و با استفاده از ویژگی­ها و مشخصاتی که برای نمونه مدنظر دارد، از بین جامعه دست به نمونه­گیری می­زند. سوالات متن درس هفدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۷ هفدهم بازی زندگی است کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلاس دهم و یازدهم را قرار داده ایم. این کودکان در بسیاری از فعالیت های فوق برنامه و کلاس های ورزشی شرکت نمی کنند. این گزارش ها منجر به بحث و ارائه شیوه هایی برای بازی و یادگیری با ایجاد زمینه اطلاعات و بازی واقعی و درست در کلاس های درس را فراهم کرده است. در برخی از بازیها عواملی زمینه را برای ایجاد اندوه و بی معنایی ذهنی فراهم میکنند، برخی از آنها را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید