وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار

صرف زمان بیش از اندازه برای انجام بازیهای رایانهای فرصت کودکان را برای فعالیتهای خارج از خانه، شرکت در بازیهای گروهی و سرگرمیهای دوستانه و تخیلی کاهش میدهد. در حالی که انجمن بهداشت فیزیک در مطالعات خود نشان میدهد هیچ خطر اثباتشدهای درباره اشعههای رایانه و مانیتور وجود ندارد، اما میزان روشنایی صفحه و مدتی که کودکان بر مانیتور رایانهها تمرکز میکنند ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی در بینایی آنها شود. واضح است که بازی با همسالان و بزرگسالان به کودکان کمک میکند مهارتهای مناسب اجتماعی را کسب کنند که در موقعیتهای مختلف، به آنها نیاز خواهند داشت. انجام مکرر این بازیها و حجم خشونت و پرخاشگری موجود در ساختارشان اجازه نمیدهد نوجوانان بتوانند زندگی واقعی خود را از «اول شخص» خیالی در این بازیها تمیز دهند و آن را جدا کنند. محتوای خشونت آمیز بازی های رایانه ای چه تاثیری بر کودکان و نوجوانان دارد؟ خشونت: نمایش خشونت یعنی نمایش رفتاری که برای آسیبرساندن به دیگری از کسی سر میزند و دامنه­ی آن از تخریب اموال و دارایی و آسیب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غیر جاندار و غیره گسترده است.

بررسی رابطه بازیهای رایانه ای با رفتارهای اجتماعی نوجوانان، نقش بازی ها در هویت سازی و یازی سان کردن فرهنگ و شکل گیری جامعه بازیگونه و شبه جهان اقتصادی و بروز آسیب هایی چون خشونت، از اهم مسائلی است که باید مورد توجه کارشناسان و برنامهریزان این حوزه قرار گیرد. قطعاً طراحان بازیها با توجه به این نکات، تولید بازیها را ادامه میدهند؛ ما نیز باید با درک نیازهای بچهها و آنچه ایشان دوست دارند در انتخاب نوع بازی دقت لازم را به کار گیریم تا هم کودکان از بازی لذت ببرند، هم تا حد ممکن از اثرات منفی این گونه بازیها در امان باشند. بازی زمینهای برای تمرین مهارتهای اجتماعی،دریچهای برای ابراز احساسات و فراهم کردن فرصتی مناسب برای درک ارزشهای صحیح اجتماعی است. بازیهای ویدئویی یکی از موثرترین راهها برای تمرین دادن مغز برای افزایش تمرکز هستند. فرق ادعای دانشمندانی که این نظریهها را مطرح میکنند با کسانی که از مضرات بازیها میگویند این است که دستهٔ اول برای سخنان و نظریههایشان سالها مطالعه و آزمایش کردهاند و از روی احساسات از بازیهای ویدئویی سخن نمیگویند. تاکنون در مورد مضرات بازیهای رایانهای بسیار شنیدهایم.

براساس مطالعات انجامشده، نوجوانانی که زمان زیادی صرف بازی های رایانه ای بهویژه بازیهایی با محتوای خشونتآمیز میکنند، با احتمال بسیار بیشتری، رفتارهای خشن و پرخاشگرانه از خود نشان میدهند. بنابراین، هنگام جستجوی مفیدترین بازیها برای فرزند خود، به دنبال افراد و مؤسسههایی باشید که بازیهایی ارائه میدهند که زمینههای مختلف رشد در کودکان و نوجوانان را فراهم میکنند. حال فرض کنیم گروهی از کودکان اقدام به بازیهایی از گروه اول میکنند و گروهی دیگر هم اقدام به بازیهایی از دسته دوم. وی تصریح کرد: سبک زندگی غربی در بازیهایی همچون سیمز (خاله بازی مجازی غربی) و باربی فشن از کودکی و پیش دبستانی کودکان را با خود همراه می سازد و ذهن کودک سبک زندگی غربی را برای خود انتخاب می کند. در این رویداد که با علاقه مندی کودکان و نوجوانان به بازی های کامپیوتری همراه بود، کودکان و نوجوانان با فضای بازی های کامپیوتری آشنا شده و نحوه مواجهه آنها با این بازی ها مثبت بود. در این رویداد گیمینگ که با هدف آشنایی کودکان و نوجوان با فضای بازیهای رایانه ای برگزار شد، نوجوانان 8 تا 17 ساله برخی مناطق بهزیستی استان تهران، چندین ساعت با ابزارهای بازی کامپیوتری و گیم آشنا شده و به رقابت و بازی پرداختند.

براین اساس، نخستین دورهمی گیمینگ کودکان کمتر برخوردار استان تهران با هدف انجام مسئولیت اجتماعی برگزار شد. روز جمعه دهم اسفندماه جاری، فروشگاه «مانترا» نمایندگی برند هواوی در بازار چهارسوی تهران، میزبان کودکان بهزیستی با همکاری سایت «کالاسودا» و برندهای روز تکنولوژی گیم از جمله «گیگابایت»، «ام اس آی» و «کولر مستر» بود.لپ تاپ های msi جزو لپ تاپ های گیمینگ هستند که از کارت گرافیک بالایی برخوردار هستند. بیشتر بازیهای رایانه ای و موبایلی که در بازار ایران موجود است، با محتوای خارجی و غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و جای خالی بازی ها با محتوای ایرانی اسلامی که حاوی نکات آموزنده برای فرزندانمان باشد واقعا احساس می شود. همچنین یک پایاننامه دانشجویی در این عرصه کار شده است و نکات جالبی آوردهاند، بررسی فقهی را انجام دادهاند و تا مبانی فقهی رسیده است، اما برخی از این موارد خدشه دارد. باید از منظر فقهی حدود سرگرمی به دست آورده شود؛ اگر این مسأله مشخص شود شاید اصل بازی برای بزرگسال ها منتفی شود.

دیدگاهتان را بنویسید