وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار

اما اینکه نهادهای حوزه علمیه و مراجع رسما در زمینه ورود پیدا کند و پژوهشی مناسبی انجام دهند، وجود ندارد. با این حال ورود بازیهای رایانهای بویژه محصولات خارجی و جذب مخاطب در کشور، موجب شکلگیری مجموعهای از سازمانها حول آن­ها شده که هریک بهنحوی مستقیم یا غیرمستقیم درگیر فعالیتهای مربوط به بازیهای رایانهای هستند. این انزوا منجر به شکل گیری ویژگی هایی از قبیل خجالتی و کم حرف بودن در آنان می گردد و بسیاری از مفاهیمی را که تجربه با همسالان بودن به آنان آموزش می دهد را کسب نمی کنند. بررسی واكنش کودکان در حین بازی و توجه هویت آنان در این بازیها به ما کمک میکند تا دریابیم آنها در موقعیتهای مختلف چه بازخورد و اصول اخلاقی را از خود بروز میدهند و عملکرد آنان در مقابل بیانات، فعالیتها و واكنشهاي طرف مقابل چگونه است. توجه بیشتر بازی سازان به مقوله احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی می تواند اسطوره های قدیمی و معاصر کشورمان را در قالب بازی به مخاطبان ارائه کند و حتی می توان در نهایت این بازی ها را به سایر کشورها نیز صادر کرد که موجب انتقال و عرضه فرهنگ ایرانی خواهد شد. وقتی اجازه از سوی والدین صادر شد، شرکت اطلاعاتی را درباره­ی کودک جمعآوری میکند؛ اطلاعاتی مانند نام کودک، آدرس پستی، پست الکترونیک و تلفن او و همچنین نام، تلفن و آدرس والدین.

به این ترتیب، دستور دادن و خشونت در نظر او لذتبخش میشود. این بازی رایانهای کاری از مرکز تولیدات تخصصی سازمان فضای مجازی بسیج است. به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیامین سالاری مدیر عامل شرکت دانش­بنیان خانه فناوری و هنر اکسیرتک گفت: فعالیت اصلی این مجموعه در زمینه تولید بازیهای رایانه­ای است. چهار پنجم افراد در رده سنی 8 تا 15 سال و بیش از سه چهارم در رده سنی 16 تا 19 سال بازی کامپیوتری می کنند، شواهد قانع کننده ای وجود دارد که بازی کردن یک فعالیت مهم فرهنگی و تربیتی و اجتماعی جوانان است. یک تحقیقات بسیار بزرگ در ایالات متحده نشان می دهد که 97 درصد جوانان در رده سنی 12 تا 17 سال بازیهای کامپیوتری می کنند، یا به بیان دیگر 99 درصد از مردان و 94 درصد از زنان.

مثلا در یک رده سنی مشترک بین دختران و پسران احتمال بازی برای پسران بیشتر از دختران وجود دارد، همچنین دختران علاقه کم تری به بازی های تیر اندازی، مبارزه ای و یا ورزشی دارند، هر چند ممکن است این گفته در مناطق مختلف جهان متفاوت باشد. وی تصریح کرد: میزان ساعت استفاده از بازیهای رایانه ای بنا به نوع آنها متفاوت است و حتی ممکن است تا چند هزار ساعت زمان صرف یک بازی شود و این درحالی است که برای رسانه ای همچون سینما زمان کمتری صرف می شود و به طبع اثرگذاری این رسانه بسیار بیشتر خواهد بود. مهدی حق وردی افزود: معمولا بازیهای رایانه ای در ایران به عنوان صرف سرگرمی شناخته می شود اما مساله فراتر از این است زیرا به طور نمونه بازی ‘ لیست سیاه ‘ به عنوان یک بازی جنگی، به دروغ ناآرامی های منطقه را به ایران نسبت داده و در واقع ایران را محور تروریستی منطقه معرفی می کند و حمله به اسلام و مسلمانان یکی از اهداف ساخت این بازیهاست. وی ادامه داد: نگاه سرگرمی به بازی رایانه ای در ایران باعث شده بسیاری از گیمرها (بازیکنان) و حتی والدین بدون شناخت و دانش کافی از این بازیها استفاده کنند.

باید از منظر فقهی بررسی و روشن شود که حد واندازه این سرگرمی چقدر است؟ این ابزار ها روش خوبی برای یادگیری غیر رسمی به دانش آموزان است، در اینجا تمرکز خاصی بر روی مدارس است زیرا این مدارس هستند که تمرکز سیاست گذاری بر روی آنها است. بازیها مرزهای اجتماعی گذشته، برای مثال بین محل کار و بازی را بر هم ریختهاند و ترکیبی جدید از جامعه را به تصویر میکشند (کوثری ، 147:1389 ). تاثیر پذیری حالات، تصورات، ادراکات و حتی سیستم عصبی نوجوانان که به سبب اقتضای سنی، علاقه بیشتری به این نوع از رسانه داشته و وقت بیشتری را صرف آن می نمایند، از نوع خط دهی و ویژگیهای بازیهای رایانهای، سلامت جسمی وروحی – روانی افراد، خانواده ها و جامعه را تهدید می کند. یک سوم والدین گاهی اوقات یا همیشه با بچههای خود بازی میکنند. بخش دولتی را به دو دسته از سازمانها یعنی فعالان اصلی و فعالان فرعی تقسیم کردهایم؛ دسته­ی نخست شامل سازمانها یا بخشهایی است که از نظر سابقه یا حجم فعالیت در حوزه­ی بازیها نقش برجستهای داشتهاند و چنین فعالیتهایی بهطور مشخص در شرح وظایف آن­ها آمده است. در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی ازمردان بیش از یک شغل دارند و خود به خود روابط عاطفی و درکنار هم بودن خانواده کمتر شده کا امروزه نیز جعبه جادویی یا جاذبه ی سحر آمیزی به نام رایانه مشکلات را دوچندان کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید