وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار

وی تصریح کرد: میزان ساعت استفاده از بازیهای رایانه ای بنا به نوع آنها متفاوت است و حتی ممکن است تا چند هزار ساعت زمان صرف یک بازی شود و این درحالی است که برای رسانه ای همچون سینما زمان کمتری صرف می شود و به طبع اثرگذاری این رسانه بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین، زمان استفاده کودکان از هر نوع رسانه تصویری باید کمتر از ۲ ساعت در روز باشد. یعنی استفاده از کارهای تصویری در انتقال مفاهیم وجود داشته است، اما با بازی نه، من ندیده ام. در برخی منابع شیعی وجود دارد که ائمه اطهار(ع) مفاهیم دینی را با بازی به کودکان منتقل می کردند؛ اما اینکه این مسأله توسعه یابد و با بازی مفاهیم دینی را به نوجوانها و بزرگترها انتقال دهند، وجود ندارد. توجه بیشتر بازی سازان به مقوله احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی می تواند اسطوره های قدیمی و معاصر کشورمان را در قالب بازی به مخاطبان ارائه کند و حتی می توان در نهایت این بازی ها را به سایر کشورها نیز صادر کرد که موجب انتقال و عرضه فرهنگ ایرانی خواهد شد. رسانههای استکباری با هم هماهنگ هستند، شرکت والت دیسنیو و شرکت سونی هم بازی، هم کنسول بازی و هم انیمیشن میسازد، یعنی هر محتوایی نادرستی را با هر ابرازی تولید و منتقل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقوله مطالعات بازی در ایران باید جدی گرفته شود و اطلاع رسانی درست در این زمینه و در رده های سنی مختلف صورت گیرد. به گفته­ی دبیر بنیاد ملی بازیهای رایانهای در حال حاضر بنیاد تلاش میکند از مجاری مختلف و با بازنگری مختصری در این ردهبندی آن را به شرکتهای توزیع بازیهای خارجی و خانوادهها اطلاع رسانی کند. در بخش­های مختلف مسابقه مجموعا 20 جایزه به آثار برگزیده داده شد. حق وردی همچنین گفت: بازی GTA(سرقت در شهر) یکی از محبوبترین بازیهای رایانه ای در بین پسران است که مفاهیم خشونت، سرقت، عدم رعایت قوانین و فحشا را آموزش می دهد و این بازی به دلیل مشکلات غیراخلاقی در استرالیا ممنوع شده است. وی تصریح کرد: سبک زندگی غربی در بازیهایی همچون سیمز (خاله بازی مجازی غربی) و باربی فشن از کودکی و پیش دبستانی کودکان را با خود همراه می سازد و ذهن کودک سبک زندگی غربی را برای خود انتخاب می کند. در این مقاله از وبسایت کودکت، به بررسی معایب و مزایای بازی های رایانه ای و نظرات تخصصی در اینباره پرداخته خواهد شد. آکادمی اطفال در اینباره توصیه میکند بهتر است والدین با راهنمایی فرزندان این امکان را فراهم کنند که کودک بازیهای باکیفیت و متناسب با سنش انتخاب کند.

اگر چنان چه قرار است از بازی های رایانه ای بهره بگیرید، بهتر است بازی های تصویری خلاق که باید به وسیله آن ها، معماهایی را حل کرد، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار گیرد. چون معلم امروزش بازی میشود و بازی به کودکان آموزش میدهد و مفاهیم بسیاری را به کودکان منتقل میکند؛ بنابراین بررسی کنیم که این بازیها چه مطالبی را به کودکان منتقل و آموزش میدهند. محتوای خشونت آمیز بازی های رایانه ای چه تاثیری بر کودکان و نوجوانان دارد؟ مهدی حق وردی افزود: معمولا بازیهای رایانه ای در ایران به عنوان صرف سرگرمی شناخته می شود اما مساله فراتر از این است زیرا به طور نمونه بازی ‘ لیست سیاه ‘ به عنوان یک بازی جنگی، به دروغ ناآرامی های منطقه را به ایران نسبت داده و در واقع ایران را محور تروریستی منطقه معرفی می کند و حمله به اسلام و مسلمانان یکی از اهداف ساخت این بازیهاست. خانم دکتر هدایتی، جامعه شناس: بازی وسیلهای است که باید کودک را برای ورود به دنیای بزرگتر آماده کند و اشتباه است که والدین آن را به صرفا عنوان سرگرمی بچه تلقی کنند. اغلب جوانان به طور ناخود آگاه به سمت بازی های کامپیوتری کشیده می شوند و به همین دلیل به اندازه کافی در کلاس های درس شرکت ندارند.

خطر اعتیاد نوجوان ها و جوان هایی که به بازی رایانه ای روی می آورند، بیشتر از بقیه افراد است و بازی های رایانه ای شخص را وابسته به خود می کند. بازی بیش از حد و نامتعادل باعث بروز نشانههای اعتیاد به بازی میشود. ایجاد سندرم تونل کارپال، که در مچ دست ایجاد میشود و افراد را دچار دردهای شدید و مشکلات حرکتی میکند، نیز از عواقب بازیهای طولانیمدت و تکراری با رایانه است. افرادی که دچار بیماری آب مروارید هستند، می توانند با انجام بازی هایی که در آن کاربر باید به هدف هایی مشخص شلیک کند، قدرت بینایی خود را تقویت کنند. از راه دور از طریق ماوس و کیبورد یا دسته کنسول بازی کنترل همه چیز را در دست گرفته اید تا مبادا دچار شکست در این مرحله حساس بازی شوید! منظور از بازی واقعی بازی های آموزنده است که به کودکان و رفتار های آن ها آسیب نمی رساند. در چندسال اخیر بازی سازان ایرانی بازیهای مناسب و بسیار خوبی را به بازار عرضه کرده اند که جای بحثی برای مسوولان این حوزه نمی گذارد بنابراین شایسته است که نسبت به حمایت این گروه های جوان و تزریق سرمایه برای ساخت بازیهای رایانه ای بومی برنامه ریزی هایی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید