وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار

ارتباط بازی های رایانه ای بر کیفیت زندگی در نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار. کثیری دولت آبادی، ن.، اسلامی، ا.، مصطفوی، ف.، حسن زاده، ا.، مرادی، ا.، 1390. ارتباط بازی های رایانه ای بر کیفیت زندگی در نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار. 2. به خاطر انعطاف پذیری و نقش فعالی که فرد در حین بازی دارد، بازی ها در تربیت افراد خلاق تأثیر زیادی دارند. به گفته­ی او پژوهشکده ارشاد نیز میتواند پژوهش در حوزه­ی بازیها را مدیریت کند و بصورت بالقوه نظارت بر نشریات مربوط به حوزه­ی بازیها در حیطه­ی وظایف معاونت مطبوعاتی تعریف شده است. تأسیس «مؤسسه­ی ملّی بازی­سازی»: بنیاد ملّی بازی­های رایانه­ای در راستای اهداف خود و در جهت تربیت کادر متخصص در این زمینه، زیر نظر معاونت آموزش و پژوهش خود، «مؤسسه­ی ملّی بازی­سازی» را فعال نموده است. با اینکه اساس­نامه­ی بنیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، بنیاد تحت نظارت معاونت امور سینمایی و سمعی وبصری است؛ اعضای هیئت امنای آن را مقامهای دولتی تشکیل میدهند و دیگر اعضا نیز باید به تأیید این هیئت برسند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیئت امنا)، معاون امور سینمایی و سمعی بصری، معاون ذیربط سازمان صداوسیما، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون ذیربط وزارت آموزش و پرورش، معاون ذیربط سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر شورای عالی اطلاعرسانی، یک کارشناس فرهنگی و هنری آشنا به بازیها (به انتخاب شورای هنر) و یک عضو هیئت علمی دانشگاه متخصص در امر بازیها (به پیشنهاد وزیر علوم) اعضای هیئت امنای بنیاد را تشکیل میدهند.

تعیین تکثیرکنندگان مجاز بازیها و شناسایی برخی از شبکههای خانگی و تکثیرکنندگان غیرمجاز با همکاری اداره کل همکاریهای سمعی و بصری و نیروی انتظامی (وبسایت اخبار فناوری اطلاعات). پس از تعیین محدودیت ها و پیامد های قانون شکنی نباید مراقبت را از یاد ببرید. گرچه آن کودکان هیچ نمیدانستند که در دل بازی­هایی قرار گرفتهاند که از آن با عنوان صنعت سرگرمیهای رایانهای یاد میشود. هرچند تاریخ دقیق ورود این صنعت به کشور ما مشخص نیست، میتوان گفت بازیهای رایانهای با عمومیشدن فناوری و افزایش سطح دسترسی به ابزارهای آن، در یک دهه­ی گذشته با علاقهمندی کاربران ایرانی روبرو شده و به این ترتیب در ایران نیز بهصورت یک صنعت رو به رشد مورد توجه قرار گرفته است (وبسایت اخبار فناوری اطلاعات). هدف ما از این بخش، ابتدا بررسی وضعیت بازار جهانی بازیها و به تبع آن بازیهای خارجی موجود در ایران و همچنین نشان­دادن فاصله­ی میان ساختار تولید بازیهای رایانهای در جهان با شرایط داخلی است؛ زیرا همان­گونه که گفته می­شود رقابت با بازیهای خارجی به یکی از اهداف و سیاستهای سازمانهای دستاندرکار بازیها در ایران تبدیل شده است.

میتوان گفت اگر هدف این باشد که وجود متولیان مختلف در بخش دولتی به پوشش حوزههای مختلف بازیها (با توجه به اینکه شورای عالی بیشتر در حوزه­ی محتوایی دخالت دارد) و توجه به تنوعهای موجود در این حوزه کمک کند، وجود چنین شباهتها و هم­پوشانیهایی در اعضا و مأموریتها این هدف را تأمین نمیکند. این هدف به وسیله­ی سازمان ردهبندی نرم­افزارهای سرگرم کننده (ESRA) انجام می­پذیرد. واقع نمایی تصاویر بسیار بالاست2 از این رو، این بازی ها، جذبه سحرآمیزی دارند و چون نوجوان، خود، اجرا کننده و در بطن بازی است و همراه با دیگر شخصیت های بازی، درگیر حوادث و ماجراهایی می شود که طراح بازی برای او تدارک دیده، جذاب است. در عصر حاضر، عرصه های مختلف زندگی بشر در سیطرة دانش فناوری اطلاعات قرار گرفته است و کشورهای بسیاری در زمینة فرهنگ و هنر، برای بیان اهداف و مقاصد خود، از این ابزار جدید رایانه ای استفاده می کنند.

دانش آموزان باید با عواقب قانونی که برایش وضع کردهاید، آشنا شوند. همچنین آنها باید از عواقب قانون هایی که برای کودکتان وضع می کنید، کاملا با خبر باشند. 14.آداب اجتماعی و چگونگی رفتار با دیگران را ضمن همبازی شدن با کودکان می توانیم به صورت غیر مستقیم به آنها بیاموزیم. به احتمال زیاد بچه ها با قهر کردن، استفاده از کلمات خشن، تهدید کردن و گاهی اوقات گریه کردن، نسبت به قانون شما اعتراض خواهند کرد. دکتر معصومه اسمعیل نژاد، کارشناس رسانه: اختصاص ساعات زیاد برای بازی های رایانه ای، آسیب های جسمانی فراوانی از جمله بروز تیک ها و فشارهای عصبی، سردرد، چشم درد، چاقی، کمر درد، دردهای مفصلی انگشتان و مچ دست، کم خوابی و بی خوابی، اختلال در اشتها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی از نمونه آسیب های جسمانی بازی های رایانه ای است. نقض هنجارهای اجتماعی: استفاده از کلمات رکیک و رفتارهای ناشایستی که منجر به هنجارشکنی اجتماعی میشود، از آسیب های اجتماعی است که کودکان و نوجوانان در بازی­ها با آن برخورد می­کنند.

دیدگاهتان را بنویسید