وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار

بازی رایانه ای از قبل و نه از سوی کاربر که از سوی تولید کنندگان برنامه ریزی شده است و گرچه کاربران به خواست خود بازی را پیش می برند و از قدرت تخیل و خلاقیت خود استفاده می کنند اما در نهایت مهارت و تخیل و خلاقیتشان را برای کسب امتیاز در مسیری که بازی سازها پیش بینی کرده اند، جهت می دهند. در این شرایط افراد مسن تر وضعیتی به مراتب بهتر از کودکان امروز دارند، چرا که با هم سن و سالان خود بازی کردهاند اما بازیهای رایانهای این فرصت را از کودکان سلب میکند. به گفته­ی دبیر بنیاد ملی بازیهای رایانهای در حال حاضر بنیاد تلاش میکند از مجاری مختلف و با بازنگری مختصری در این ردهبندی آن را به شرکتهای توزیع بازیهای خارجی و خانوادهها اطلاع رسانی کند. هر چند به اعتقاد برخی کارشناسان، این بازیهای رایانهای در کنار ضعفهای زیاد خود مزایایی نیز دارد و برخی از بازیهای فکری و معمایی در فضای مجازی میتواند سلولهای مغزی را به فعالیت واداشته و فکر کودکان را تقویت کند و موجب رشد خلاقیت و بالندگی ذهنی فرزندان شود. بازی عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیتهای کودک کمک میکند.

در بازی دیگر، یک ناو آمریکایی به خلیج فارس می آید، سپس در جریان بازی، محل مأموریت بچه ها در کشتی تعیین می شود و آنان وظیفه دارند تا از ناو آمریکایی در برابر قایق های تندروی ایرانی که در آن تیپ های حزب اللهی دیده می شوند محافظت کنند. بنابراین در این وجه ما به این امر توجه داریم که چگونه بازی کردن، فرهنگها را در سراسر جهان با یکدیگر مرتبط میکند یا از هم متاثر میسازد. دکتر معصومه اسمعیل نژاد، کارشناس رسانه: افرادی که ساعتهای متمادی در اینترنت پرسه میزنند و به بازیهای رایانهای میپردازند، معمولا برای درس خواندن و فراگیری نکات و مباحث آموزشی وقت کم میآورند. گرچه در عرصه­ی بازیها حضور بخش دولتی حضور پررنگی است، اما به نظر میرسد بیشترین بازیهای تولید شده محصول بخش خصوصی است. گرچه نمیتوان نقش رسانهها و شرکتها را در سمتدهی تقاضا انکار کرد اما حداقل در کوتاهمدت این تقاضای مصرفکنندگان است که بر تولیدکنندگان سرگرمی تأثیر میگذارد. 4.در بازی کودکان دخالت نکنیم اما راهنما و کمک کننده خوبی باشیم. به باور روان شناسان و جامعه شناسان، بازی و اسباب بازی که عمیقاً با زندگی کودکان و نوجوانان پیوند خورده است، در روحیه و تکوین شخصیت آنان، اثر عمیقی بر جای می گذارد و باعث می شود که کودکان از طریق آشنایی با الگوها و هنجارهای جامعة خویش و درونی سازی ارزش های آن در راستای اجتماعی شدن، گام بردارند.

به گفته انجمن بیماران صرع انگلیس، حدود یک درصد از نوجوانان غیرمبتلا به بیماری صرع، به نور حساسیت دارند؛ در حالی که این رقم در میان بیماران مبتلا به این بیماری، پنج درصد است که حتی در مواردی هنگام بازی صرع به مرگ گزارش شده است. وی افزود که پسرش پس از یک ساعت بازی، دچار تشنج شد و به زمین افتاد و چند دقیقه بعد، جان سپرد. در مورد راهبرد تولید بازیهای رایانهای باید متذکر شد که این شرکت طیف متنوعی از بازیها را تولید میکند و در برنامه های شرکت نیز اشاره شده است که تنوع بازیها می تواند از ریسک تولید بکاهد و به افزایش سودآوری منجر شود. ـ به نظر برخی از متخصصان اعصاب و روان، بازی های پرهیجان رایانه ای که طی آن، صفحه نمایش گر رایانه، از فلاش ها و شعا ع های خیره کننده نوری پوشیده می شود، سبب بروز هیجان های شدید عصبی در نوجوانانی می شود که از نظر عصبی ضعیف هستند و برای ابتلا به صرع، آمادگی دارند. بازی رایانهای باید متناسب با سن و جنسیت و روحیات فرزندان انتخاب شود، توجه به هولوگرام روی بازی­ ها، انتخاب سبکهای مناسب بازی با توجه به شرایط جسمی، فکری، سنی و روحی و روانی فرزندان مناسب تر به نظر می ­رسد.

4. بر روی جلد هر بازی دو نشانه درج میشود، اولی که قسمت جلوی بستهبندی نرم افزار درج می شود درجه­ی بازی را بر حسب گروه سنی مخاطب نشان میدهد و دومی که قسمت پشت بسته­بندی نرم­افزار بازی قرار دارد، توضیحات بیشتری را درباره­ی درجهبندی به خریداران ارائه میدهد. این مساله به خوبی نشان میدهد که بازیها تنها یک رسانه صرف برای انتقال فرهنگ و یا یک محتوای معین به بازیکن نیستند، بلکه بیش از هر چیز بازیها یک دنیای اجتماعیاند که در آن در اثر تعاملات مکرر و پیچیده فرهنگ ساخنه میشود. 3. مرکز سرگرمیهای کانون در سال 1361، با هدف طراحی و تولید اسباببازیهای سازنده در حوزه­ی کودک و نوجوان آغاز بهکار کرد و در سال 75 با توجه به گسترش روزافزون استفاده از رایانه در بین کودکان و نوجوانان، نرمافزار «سفر به منظومه­ی شمسی» را بر روی فلاپی دیسک تولید کرد و سپس در سال 79 اولین لوح فشرده­ی چندرسانهای خود را با نام «کاوش در آسمان» تولید و به بازار عرضه کرد. درمان دارویی برای اعتیاد کودکان به بازیهای کامپیوتری وجود ندارد و این خود والدین هستند که باید با استفاده از روشها و بازیهای مختلف فرزند خود را سرگرم کنند تا ذهن او از بازیهای کامپیوتری دور شود.

دیدگاهتان را بنویسید