وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار

به دلیل جاذبه مسحور کننده ای که این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می کنند، حتی بعضی از کودکان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه کمی بازی کنند . همان طور که می دانیم و دیدهایم و خواندهایم در اکثر بازیهای کامپیوتری، کودکان با صحنههای خشونت بار، زد و خوردها و حتی کشتن برای پیروزی مواجهاند و حتی کودکان باید هرچه خشن تر بازی کنند تا بازی را ببرند. برخی از بازیهای رایانه ای میتوانند این نقش را در سنین پایین تر و در خانه ایفا کنند. هم چنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتفها و مچ دست از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است. در این دورهها کودکان بیشتر با مفاهیم کلی مورد نیاز در برنامههای آموزشی، آن هم از طریق بازی و سرگرمی آشنا میشوند. حالابد نیست با چند نکته از تاثیرات مثبت این بازیها هم آشنا شویم. پس از تهیه این مدارک و طی مراحل ثبت نام در سامانه در صورت تکمیل بودن مدارک مجوز یکساله برای فعالیت مجموعه صادر خواهد شد و در صورت وجود نقص در پرونده، نواقص به اطلاع متقاضی خواهد رسید تا در صورت امکان آن را رفع نماید.

آقای «فرهود فرمند» سازنده این عنوان با سادهترین موتور بازیسازی یعنی Game Maker توانست بازی دو بعدیای را به مخاطب عرضه کند که لذت انجام آن تا ساعتها نیز تکراری و خستهکننده نمیشود. فرآیند ساخت یک بازی رایانهای در شرکت الکترونیکآرتس شامل این مراحل است: شکلگیری ایدهای در مورد ساخت یک بازی، انعقاد قراردادی برای تخصیص اعتبار انجام پروژه، آغاز مرحله پیشتولید توسط طراحان، تدوین سند طراحی بازی و تعیین سرفصلهای اصلی مثل داستان، شخصیتها و مراحل آن. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهروز مینایی با اشاره به اینکه رشته بازی های رایانه ای در مقطع کارشناسی ارشد، پیش از این در دانشکده چندرسانهای دانشگاه هنر اسلامی تبریز وجود داشت، اما بیشتر به زوایای هنری پرداخته میشد تا فنی، گفت: گرایش بازیهای رایانهای در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت با الگو گرفتن از معتبرترین و علمیترین سرفصلهای درسی دانشگاههای صاحبنام استرالیا، کانادا، کره جنوبی، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی در زمینه فنی و برنامهسازی راهاندازی شده است. پوست فرد در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود. از نشانه های اعتیاد به بازی های رایانه ای از دست دادن وزن یا چاق شدن بیش از حد، کاهش روابط اجتماعی، توجه نکردن به بهداشت شخصی و اختلال در خواب فرد است.

این مساله به خوبی نشان میدهد که بازیها تنها یک رسانه صرف برای انتقال فرهنگ و یا یک محتوای معین به بازیکن نیستند، بلکه بیش از هر چیز بازیها یک دنیای اجتماعیاند که در آن در اثر تعاملات مکرر و پیچیده فرهنگ ساخنه میشود. این تکالیف ممکن است، کارهای شخصی فرزندتان باشد و یا کارهایی که معلم ها از آنها می خواهند. علاوه بر بررسی اسناد و مدارک، از روش مصاحبه نیز برای گردآوری اطلاعات در این زمینه بهره گرفته شده و با یکی از متولیان و متخصصان اصلی این حوزه به طور مبسوط مصاحبه صورت گرفته است. «گرشاسپ: گرز ثریت» (Garshasp: The Monster Slayer) یکی از بهترین بازیهای ایرانی PC در سبک اکشن سوم شخص است که توسط استودیو «فنافزار شریف» ساخته و در 4 آبان 1389 توسط لوح زرین نیکان منتشر گردید. شاید با دیدن تریلر حس کنید که بازی بسیار ابتدایی و ضعیفی است، اما باید به این نکته توجه داشت که میر مهنا اولین بازی ایرانی مخصوص PC در سبک شوتر اول شخص است. این بنیاد در اساس­نامهاش خود را مؤسسهای فرهنگی، هنری، غیرانتفاعی و غیردولتی نامیده است (اساس­نامه­ی بنیاد ملی بازیهای رایانهای). آنها که از ترک زمین بازماندند و زمینیان طردشان کردند، اتحادی تشکیل داده و بقای خود را در تصاحب انرژی قدرتها جستجو میکنند.

این بازی در استیم نمره 6 از 10 و در متاکریک امتیاز 49 از 100 را دریافت کرد. بازی «گرشاسپ: گرز ثریت» بطور مستقل در اردیبهشت 1390 برای سرویسهای آنلاین استیم (Steam) و گیمرز گیت (GamersGate) منتشر شد. شهریور سال 1390 بود که بازی کوهنورد منتشر شد. منتقدین دیدگاههای متفاوتی را نسبت به بازی داشتند، اما نکتهای که بین همه آنها مشترک است، ستایش کیفیت ساخت این بازی توسط یک استودیوی مستقل به عنوان یکی از برترین گیم های ایرانی بود. بر این اساس، معیار انتخاب شرکت­ها اهمیت آن­ها در رتبه بندی­های بین­المللی بود. عدم اطلاعرسانی و آگاهیبخشی درباره­ی این ردهبندیها از سویی و باز بودن دست مخاطب ایرانی در خرید تعداد زیادی بازی به دلیل پایین بودن قیمت نسخه­ی کپیشده بازیهای وارداتی از سوی دیگر، موجب میشود که کاربر بازی متناسب با گروه سنی خاص خود را دریافت نکند. ۹۷ درصد نوجوانان از بازیهای کامپیوتری استفاده میکنند. میزان تأثیرپذیری کودک و نوجوان در بازی های رایانه ای، به بالاترین اندازة ممکن می رسد؛ زیرا بر اساس پژوهش ها کودکان بیست درصد آن چه را که می شنوند و چهل درصد آن چه را که مشاهده می کنند، می آموزند. 14.آداب اجتماعی و چگونگی رفتار با دیگران را ضمن همبازی شدن با کودکان می توانیم به صورت غیر مستقیم به آنها بیاموزیم.

دیدگاهتان را بنویسید