نقش بازیهای رایانه ای درآموزش زبان بیگانه

این شرکتها، بینالمللی و چندملیتی هستند و بیشتر آن­ها بهصورت سهامی عام اداره میشوند و سهام آن­ها در بازارهای بورس عرضه میشود. البته جاذبه بازیهای رایانه ای امروزی بسیار شگفت انگیزتر از بازیهای سنتی قدیمی است و اینکه کودکان، نوجوانان و جوانان و گاهی بزرگترها جذب اینگونه بازیها میشوند بی دلیل نیست. ایجاد تهوع و سرگیجه خصوصاً درکودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض بازی ها ی رایانه ای است . احساس سوزش و سفت شدن گردن ، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است . بازی رایانه ای چه عوارض و بیماری هایی را منجر می شود؟ بنابراین یافته های پژوهش حاکی از آن است که بازی های رایانه ای به طور غیرمستقیم بر آموزش زبان بیگانه تاثیر دارد. نوجوانانی که همیشه با بازی های رایانه ای درگیرند، به انزوا و درون گرایی متمایل شده و در برقراری ارتباط اجتماعی پویا با دیگران ناتوان خواهند بود. بنابراین، بسیاری از اسباب بازی های موجود در بازار، وسیلة تهاجم فرهنگی می باشند و آثار و پی آمدهای تربیتی نامطلوبی را به همراه دارند؛ زیرا بیشتر بازی های رایانه ای، در چارچوب فرهنگی- اجتماعی اروپای غربی، امریکا و ژاپن، طراحی و تولید می شوند که ارزش ها، هنجارها و الگوهای خاصی را به کودک و نوجوان القا می کنند؛ الگوهایی که با ارزش های فرهنگی جامعه ما سازگار نمی باشند.

هرچند این روزها بازی های رایانه ای جزء محبوب ترین بازی ها برای بچه ها محسوب می شوند، اما باید توجه داشت که این بازی ها می توانند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روح و روان و جسم دانش آموزان نیز به حساب بیایند. انجام به اندازه (نه بیش از حد) بازی های رایانه ای می تواند به افرادی که از مشکلاتی نظیر استرس یا افسردگی رنج می برند، کمک کند تا بتوانند تا حدی بر این مشکلات غلبه کنند. بسیاری تصور می کنند که فقط افرادی معتاد هستند که مواد اعتیاد آور مصرف می کنند، اما بازی های رایانه ای نیز اعتیاد آور است. با وجود اینکه بازی های رایانه ای را می توان در مسیر درست قرار داد اما خطر بزرگی به نام اعتیاد به بازی های رایانه ای نیز وجود دارد. علاوه بر آن، مهارتهای حرکتی انگشتان دست کودکان و نوجوانان در اثر مشغول شدن با صفحه کلید و بازیهای رایانه ای به تدریج افزایش مییابد در نتیجه این گروه از بچهها در کار با رایانه نیز سریع تر از سایر کودکان عمل میکنند. بازی های رایانه ای خواسته یا ناخواسته وارد خانواده ها شده است و اگر بخواهیم آن را نادیده بگیریم و فرزندان مان را از داشتن این بازی ها محروم کنیم، در آنها حرص بیشتری برای انجام چنین بازی هایی ایجاد کرده و آنها را وادار می کنیم تا به دور از چشم ما این کار را انجام دهند.

گرچه تاریخچة بازی های رایانه ای به دهة 1970م. بر می گردد؛ امّا در مدّت کوتاهی پس از پیدایش، نه تنها تحوّل عمیق و اساسی در نظام تفریحات و سرگرمی کودکان به وجود آوردند، بلکه در حال حاضر، گسترة بازی های رایانه ای به عنوان یک وسیلة گذران اوقات فراغت، به عرصة بزرگ سالان نیز کشیده شده است. بیشتر بازی های رایانه ای نیازمند تصمیم گیری و واکنش سریع کاربر هستند. افرادی که بیش از اندازه بازی های رایانه ای انجام می دهند همیشه نگران تر و افسرده تر از انسان های دیگر هستند. بازی های آتاری و میکرو، از نمونه های ابتدایی بازی های رایانه ای است که بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود در آورده اند. در این روش محقق بنابر شرایط تحقیق و با استفاده از ویژگی­ها و مشخصاتی که برای نمونه مدنظر دارد، از بین جامعه دست به نمونه­گیری می­زند. همانگونه که اشاره شد سازوکارها و سیاستهای حاکم بر عرضه و تولید این محصولات نیز متناسب با شرایط اقتصادی و ویژگیهایی چون تقاضای بازار است، در نتیجه خواه ناخواه بازار بازیهای رایانهای کشورهایی چون کشور ما نیز تحتتأثیر اینگونه سازوکارهای اقتصادی و ویژگیهای تولیدی قرار میگیرد.

والدین هنگام خرید بازی برای فرزندان خود سعی کنند از بازیهای تولید داخل استفاده کنند و شرایط سنی فرزندان خود را برای آن بازی درنظر بگیرند. شاید بازی با تبلت بتواند مهارت خاصی را به آنها آموزش بدهد، اما مشکل اصلی این بازیها آن است که بچهها تمام وقت خود را صرف این کار میکنند که باعث آسیبهای جسمی و روحی جدی خواهد شد. این شرکتهای بزرگ چندملیتی هم سابقه و توان بیشتری در تولید نرمافزار بازی دارند و هم از قدرت­های اصلی در دیگر ابعاد و عناصر این صنعت چند وجهی به حساب میآیند. حجم انبوهی از کالاها و خدمات در سراسر جهان در حوزه­ی صنعت سرگرمی تولید و ارائه می گردد. این در حالیست که برخی از کارشناسان و تحلیلگران صنعت بازیها معتقدند تشکیل بنیاد، روند دریافت مجوز را مشکلتر کرده و در نهایت به افزایش قیمت تمام شده هر بازی تولید شده در داخل کشور منجر میشود (وبسایت اخبار فناوری اطلاعات).

دیدگاهتان را بنویسید