بازی های رایانه ای؛ نگاهی به ویژگی ها، بایدها و نبایدها – ره آورد نور

منابع اسلامی به گونهای است که بازی را توسعه ندهیم، اما متأسفانه امروزه این اتفاق می افتد به خصوص بازیهای رایانهای که از اساس توسعه و توهم است و حداقل بازیهای بیرونی یک فوایدی را می¬توان برایش متصور کرد. سازمان بهداشت جهانی اعتیاد کودکان به بازیهای کامپیوتری و اختلالات روانی ناشی از آن را یک بیماری معرفی کرده و امروزه این امر به واقعیتی تبدیلشده که همه آن را میدانند. امروزه عدم آشنایی با کامپیوتر و کاربردهای آن، حتی به نوعی کم سوادی تشبیه میشود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، همزمان با رشد تکنولوژی و ورود بازی های رایانه ای به کشور، این بازی ها به دلیل داشتن جذابیتهای ناشی از تصاویر متنوع و گیرا، گرافیک بالا، هیجانات زیاد و آسانی استفاده از آن، به سرعت جای خود را در میان کودکان و نوجوانان باز کرده است. در واقع بازیهایی که در آنها کودکان میبایست وسیلهای بسازند، راه جدیدی را کشف کنند، با آزمون و خطا بهترین گزینه را بیابند و در کل به منظور عبور از مراحل مختلف بازی، ذهن خود را به کار گیرند موجب میشوند تا خلاقیت کودکان شکوفا شده و این مسئله تأثیرات مستقیمی بر زندگی کودک در میان اعضای خانواده، مدرسه و اجتماع خواهد داشت.

اما این در حالی است که در میان تعداد زیاد بازیهای رایانهای برخی را میتوان یافت که نه تنها مضر نیستند بلکه میتوانند منجر به شکوفاشدن برخی جنبههای شخصیتی کودکان شوند. واضح است در اثر استفاده بلند مدت کودکانی که اقدام به بازیهای گروه اول نمودهاند افرادی خشن، بیادب، پرخاشگر، ضد اجتماعی، قانون شکن، ناهنجار و عصبی خواهند شد و در نقطه مقابل، کودکانی که به بازیهای گروه دوم پرداختهاند در آینده به افرادی نوع دوست،صلح جو، مددکار، قانون مدار و آرام، مبدل خواهند شد. اما در مقابل، برخی از این بازیها که تعداد آنها هم کم نیست فرد را مجبور به تخریب، کشتن، از بین بردن و سر کوب کردن میکند، از جمله بازیهایی که در این گروه قرار میگیرند میتوان به بازیهای جنگی اشاره نمود. دو شرکت بزرگ ژاپنی سازنده بازی های رایانه ای موسوم به «نینتند» و ـ سگا به خریداران هشدار داده و توصیه می کنند که بین بازی ها، به طور منظم به خود استراحت دهید. سرگرم شوند، اغلب کارشناسان رشد کودک، پیشنهاد میکنند که مجموع استفاده از صفحهی نمایشگر که شامل تماشای فیلم، کارتون، جستجو در اینترنت (برای کودکان بزرگتر) میباشند باید بین 1 تا حداکثر 2 ساعت در روز تعیین شود.

در این دورهمی که برای صرف اوقات فراغت کودکان بهزیستی با بازیهای کامپیوتری برگزار شد، بازیهای کامپیوتری فوتبال، مسابقات اتومبیلرانی و دفاع شخصی مطابق با سن و علاقه کودکان و نوجوانان در اختیار آنها قرار گرفت. براین اساس، نخستین دورهمی گیمینگ کودکان کمتر برخوردار استان تهران با هدف انجام مسئولیت اجتماعی برگزار شد. با هماهنگی گروه خیریه چلچله و سایت خبری کالا سودا، دورهمی بازی های رایانه ای برای کودکان و نوجوانان مرکز بهزیستی، با هدف ایجاد فضایی برای آشنایی این قشر جامعه با فناوری گیم و بازی های رایانه ای با همکاری برخی از شرکت های سخت افزاری برگزار شد. مسئولیت اجتماعی در پیوند با مسئولیت در برابر جامعه، انسانها و محیطی است که هرفرد و یا سازمانی در آن حضور دارد و با توجه به این تعریف، این مسئولیت می تواند اقدام برای آموزش و ارائه خدمات به کودکان کمتر برخوردار را در اولویت رئوس موردنظرخود قرار دهد. مسئولیت اجتماعی را می توان نوعی از کارهای خیریه برای مشکلات و مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و محیطی جوامع تعریف کرد. دامنه و گستردگی استفاده از این پدیده به اندازه ای است که کمتر کودک و نوجوانی را می توان یافت که از بازی های رایانه ای بی بهره مانده باشد.

صرف زمان بیش از اندازه برای انجام بازیهای رایانهای فرصت کودکان را برای فعالیتهای خارج از خانه، شرکت در بازیهای گروهی و سرگرمیهای دوستانه و تخیلی کاهش میدهد. تبصره ۳: موسسات فرهنگی تک منظوره بازی های رایانه ای برای دریافت مجوز نشر بازی رایانه ای نیاز به ارائه مدارک مندرج در بندهای ۳-۴-۵ ماده ندارند. این شرکتها با تبعیت از قوانین و سازوکارهای تجاری به هر طریق برای فتح بازارهای جهانی و کسب سود بیشتر میکوشند و تلاش آن­ها مرزهای فرهنگی و ایدئولوژیک دیگر کشورها را به رسمیت نمیشناسد. استفاده از تایمر برای اینکه فرزندتان از زمانی که برایش در نظر گرفته اید خارج نشود، بسیار ضروری است. » میگویند: « قهرمانمان را انتخاب میکنیم.» پیامبر میفرمایند: «قهرمان شما کسی است که مقولات دینیاش دارای ویژگی¬هایی باشد.» یعنی رسول گرامی اسلام این مسأله را تأیید نمیکنند. یکی از ویژگیهای بازی غفلت است؛ در کتاب های لغت در معنی لهو و لعب مثال از بازی بچهها میزنند؛ و علامه طبابایی در ترجمه کلمه لهو و لعب میگوید مانند بازی بچهها؛ یعنی پایان آن منجر به غفلت میشود و این مسأله در ذات بازی نهفته است. زمانی که به قرآن مراجعه میکنیم و واژههایی همانند سرگرمی، تفریح، بازی را مورد مطالعه قرار می دهیم؛ بدین نتیجه می رسیم که قرآن خیلی میانه خوبی با این مسأله که کسی پس از سن تکلیف درگیر این مسأله شود.

دیدگاهتان را بنویسید