بازی های رایانه ای؛ نگاهی به ویژگی ها، بایدها و نبایدها – ره آورد نور

به گزارش گروه گوناگون خبرگزاری برنا؛ مرد جوان چینی که یکی از مشهورترین افراد در بازی های کامپیوتری به خصوص به صورت آنلاین بود بعد از مدت طولانی اختلال خواب ایجاد شده به واسطه بازی های رایانه ای جان خود را از دست داد.او که سابقه 9 ساعت بازی آنلاین بدون وقفه را داشت بعد از یک ماه بی خوابی شبانه برای همیشه از میدان این بازی ها کنار رفت. این مرد جوان که با نام مستعار “پادشاه تنها” در فضای مجازی شناخته شده بود و 170.000 فالوور در پیچ مخصوص بازی خود داشت تمام شبهای مشغول بازی جدیدی بود تا بتواند مثل همیشه بیشترین امتیاز و رکورد را به نام خود ثبت کند ، برای این هدف او هر شب بدون حتی یک شب استراحت از ابتدای نیمه شب تا ساعت 9 صبح درحال اجرای مراحل بازی بود تا اینکه بعد از 1 ماه بی خوابی شبانه و به دلیل برنامه فشرده فعالیت از دنیا رفت. این مسائل بدین جهت است که نهادهای وابسته حوزه های علمیه و روحانیان در زمینه ها ورود مناسبی پیدا نکرده اند و کارشناسانی بدون دغدغه دینی و مذهبی وارد این عرصه شده¬اند. تاکید بر فهم درست و واقعی از بازی، مبتنی بر یادگیری است که در مدارس ابتدایی و متوسطه رخ می دهد.

عملکرد معافیت ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. بر اساس بند (ن) تبصره ۶؛ دستگاه های اجرائی موظفند معافیت ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی- خرجی در حساب های مربوط به خود ثبت کنند. بر اساس بند (م) تبصره ۶؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه کنندگان انواع بازی های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن های همراه و کنسول عوارضی معادل ده درصد(۱۰ درصد) قیمت فروش را أخذ و به حساب درآمدی ۱۶۰۱۷۸ جدول شماره(۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. همچنین بر اساس گفتگو با چند تن از کارشناسان این حوزه بویژه چند تن از کاربران ایرانی پر و پاقرص بازی­ها و نیز تورق نشریات مربوط به بازیها دریافتیم محصولات این شرکتها در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. به خاطر اینکه ما اهمیت و ضرورت بازی های رایانه ای و آسیب شناسی در این زمینه را درک نکردهایم؛ چرا یک خانم بیحجاب است، چون او نمیفهمد چه نیازی به حجاب دارد و اگر به درستی موضوع را بداند قطعا محجبه خواهد شد.

محققان نشان داده اند که بازهای رایانه ای با توجه به محتوی آن باعث تسهیل یادگیری شناختی کودکان و بهبود بهره هوشی و زمان واکنش و زمان حرکت و توانیی چرخش ذهنی وخود راهبردی و پیشرفت تحصیلی می شود . اکثر جوانان به وسیله بازیهای کامپیوتری و رقابت هایش سرگرم می شوند و از استرس آن ها کم می شود. یک تحقیقات بسیار بزرگ در ایالات متحده نشان می دهد که 97 درصد جوانان در رده سنی 12 تا 17 سال بازیهای کامپیوتری می کنند، یا به بیان دیگر 99 درصد از مردان و 94 درصد از زنان. مثلا در یک رده سنی مشترک بین دختران و پسران احتمال بازی برای پسران بیشتر از دختران وجود دارد، همچنین دختران علاقه کم تری به بازی های تیر اندازی، مبارزه ای و یا ورزشی دارند، هر چند ممکن است این گفته در مناطق مختلف جهان متفاوت باشد. صحبت ها و گفته های خبری و گزارش ها نشان می دهد که بازی های کامپیوتری درست درک نشده اند. همچنین مردم باید بدانند چگونه درک مناسب و معقولی از مفاهیم بازی داشته باشند و چگونه می توانند یک بازی مثبت و معقول را انتخاب کنند. در زمینه آموزش مفاهیم دینی به کودکان و خردسالان، روایتهایی وجود دارد که بیشتر آن از اهل سنت نقل شده است و سندهایش هم در منابع شیعی محکم نیست؛ مثلا پیامبر اکرم(ص) برای بچهها شتر میشود و حضرت زهرا(س) با امام حسن(ع) موقعی او را به هوا پرت میکرد.

تقاضای بازار بر عرضه محصول تاثیرگذار است و تا حدودی محتوای آن را نیز تعیین میکند. کانون علاوه بر شرکت در اولین نمایشگاه تخصصی بازیهای رایانهای، جشنواره نرمافزارهای چندرسانهای رشد (در سال 1385) و جشنواره رسانههای دیجیتال و کسب موفقیتهایی در این جشنوارهها تا کنون جلساتی را هم برای بررسی بازیهای استراتژیک، خشونتآمیز و بازیهای وحشتناک برگزار کرده است (وبسایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای). بازی های کامپیوتری تنها محدود به جوانان نیست،اما حضور آنان در این بازار واضح تر است. انگیزه جوانان برای انجام بازی های کامپیوتری و عادت کلی بازی آنان برای تعمیم بسیارمتنوع و گوناگون است. بهتراست که والدین همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاهها و میادین ورزشی بروند و به بازی های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان ازبازی ها ی رایانه ای منحرف شود. دکتر معصومه اسمعیل نژاد، کارشناس رسانه: مهمترین مشخصه بازیهای رایانه ای حالت جنگی اغلب آن هاست و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعد بازی با نیروهایی به اصطلاح دشمن بجنگد. این در حالی است که اغلب والدین در مورد نوع بازیها و نحوه استفاده از این بازیها و همچنین خطرات و تهدیدهای آن برای سلامت روان کودکان خود اطلاعات کافی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید