بازی های رایانه ای؛ نگاهی به ویژگی ها، بایدها و نبایدها – ره آورد نور

وسائل ـ چرا تا کنون بازیهای رایانه ای داخلی با محتوای مناسب تولید نشده است؟ امروز برای دستگاه های پلی استیشن چهار، ایکس باکس وان و نینتندو بازی ای در کشور تولید نشده است؛ اما برای پلی استیشن سه و ایکس باکس 360 برخی شرکت ها بازی تولید کرده اند. اما برای کامپیوتر، تبلت و موبایل در داخل کشور بازی تولید می شود، پس اینها از آن دایره خارج میشوند. بازیهای رایانهای وجود دارد که خشونت و شهوت پایه و اساس آن شده است؛ .چگونگی همبستری، چگونگی ارتباط گیری با یک دختر و نیز چگونگی مراجعه به فاحشهخانهها را آموزش می دهد؛ تعداد بسیار کمی از بازیها بدون خشونت و شهوت تولید می¬شود که مشتری آنها نیز بسیار کم است. چون معلم امروزش بازی میشود و بازی به کودکان آموزش میدهد و مفاهیم بسیاری را به کودکان منتقل میکند؛ بنابراین بررسی کنیم که این بازیها چه مطالبی را به کودکان منتقل و آموزش میدهند. در یک بازی به نام 111ـF پنج کشور مسلمان که در میان آن ها نام ایران هم دیده می شود، به عنوان کشورهای حامی تروریسم معرفی می شوند؛ سپس بچه ها در قالب خلبان هواپیمای جنگنده مأموریت می یابند تا نقاط حساس این کشورها هم چون مراکز اقتصادی و نظامی را بمباران کنند.

این بازی ها، با بهره گیری از تصاویر پرتحرک و صدهای مهیج، دنیایی از هیجان را به این انسان های تشنه جنب و جوش ارزانی می کند و همین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم آنان را برده وار، مطیع خود می سازد و به دنیایی از تخیلات می برد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پندارند. بازی های رایانه ای سبک زندگی را به بچهها آموزش میدهد؛ چگونگی مراقبتهای ساده پزشکی، عروسی گرفتن، آموزش خوانندگی، نگهداری سگ و گربه، چگونگی ارتباطات با دیگرانو طریقه پیدا کردن شغل را از طریق بازی آموزش می دهند. این خشونتها، باعث افزایش بدبینی و به نوعی انزواطلبی میشود. همچنین انجام منظم بازی های رایانه ای توسط بچه های دارای بیماری و اختلالاتی نظیر اوتیسم، افسردگی و پارکینسون، سبب افزایش استقامت و روحیه مقاومت آن ها در برابر مشکلات ناشی از بیماری می شود. به عقیدة برخی، فعالیت های موجود در بازی های ویدیویی می توانند هماهنگی بین چشم و دست را افزایش دهند و یا مهارت های ویژه ای برای تجسم فضایی یا ریاضیات را بیاموزند».8 بازی های رایانه ای به سبب انگیزه های بیشتری که در فراگیران پدید می آورند، می تواند در انتقال مواد آموزشی، تأثیر زیادی داشته باشند.

همچنین برای کنسولهای پلی استیشن دو و سه بازی ای تولید نشده است؛ و چنین ابزارهایی که در دست مردم قرار گرفته است، در کدام منبع فقهی و اسلام به ما اجازه داده شده است که ابزاری را در اختیار مردم قرار دهید که محتوایش در نزد دشمنان است. یک سری سیاستهای دولتها و عدم حمایتها سبب بی رغبتی تولید بازیهای رایانه¬ای داخلی شده است. امروزه دستگاههای بازی وجود دارد که کشور ما برای آنها محتوایی تولید نکرده است، یعنی محتوای تمام بازیها از سوی غربی¬ها تولید و توزیع شده است. تدوین معیارهای کارایی و اثربخشی مسابقات و جشنوارههای بازی و حمایت از چنین مسابقات و جشنوارههایی از وظایف این کمیته است. استفاده از رنگها و نمادهای اسلامی، حرکات و واكنشهاي عرفی و اسلامی، توجه به مباحث اخلاقی و هویتی، خودداری از بدعت گذاری و خرافهپردازی، ارائه بازی به زبانهای مختلف، توجه به مفاهیم و اصول یک جامعه اسلامی در بازی و ارائه یک نمونه کوچک از یک جامعه اسلامی، از مهمترین مواردی است که طراحان و تولیدکنندگان بازیهای رایانهای اسلامی لازم است مد نظر داشته باشند تا بتوانند در جذب مخاطب و ارائه یک محصول موفق دینی پیشگام باشند. این اصول عبارتند از: موفقیت، رضایت مشتری، کار گروهی، انسجام، حق مالکیت و بهروز بودن.

والدین باید بازیهای رایانهایی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند که علاوه بر اینکه آموزشها و مهارتهایی را در زمینه های علمی، اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی در اختیار آنان قرار میدهد، اصول اخلاقی در آنها کاملاً رعایت شده باشد، بازیهایی برای آنان تهیه شود که هویت دینی و ملی آنان را به خطر نیندازد. امروزه با آسیب بزرگ تربیتی مواجه هستیم که احترام به مربیان اعم از روحانی مسجد، معلم مدرسه، استاد حوزه و دانشگاه و والدین در جامعه کم شده است و تمام اقشار مردم قبول دارند که احترام کودکان و نوجوانان به این افراد نسبت به قبل کمتر شده و این مسأله اثر رسانه است؛ ذات رسانه فارغ از محتوا چنین است. اما در حوزه کودکان؛ حد و مرز گسترش این بازیها چقدر است؟ اما در فقه حکومتی خود مراجع باید به دنبال موضوع بروند، و بدانند که امروز جامعه با چه چیزهایی درگیر است و کارهای فقهی، ریشهای و علمی این موضوع را انجام داده و فتوا صادر کنند. اما در عرصه بازی های رایانه ای مطابق آمار 95 درصد بازیها خارجی است. ارتباط بازی های رایانه ای بر کیفیت زندگی در نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار. تصور کنید وسط یک مکان تاریک کمین کرده اید و باید مراقب باشید تا حدودا بیست رقیب به شما شلیک نکنند و شما را از بازی حذف نکنند، همین مسئله باعث می شود که شما تمام تمرکز خود را به کشته نشدن در این دنیای جذاب بکار بگیرید؛ بازی های رایانه ای معمولا تمرکز مخاطب خود را در تمام طول بازی جلب می کنند و این باعث می شود همیشه روی یک مسئله آن هم پیشرفت در بازی خود تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید