بازیهای رایانه ای، فرزندان و وظیفه خانوادهها

بنابراین، بسیاری از اسباب بازی های موجود در بازار، وسیلة تهاجم فرهنگی می باشند و آثار و پی آمدهای تربیتی نامطلوبی را به همراه دارند؛ زیرا بیشتر بازی های رایانه ای، در چارچوب فرهنگی- اجتماعی اروپای غربی، امریکا و ژاپن، طراحی و تولید می شوند که ارزش ها، هنجارها و الگوهای خاصی را به کودک و نوجوان القا می کنند؛ الگوهایی که با ارزش های فرهنگی جامعه ما سازگار نمی باشند. در این حالت شما با قرار دادن دستورات در یک سری بلوک مراحل ربات را برنامه ریزی می کنید. ترفندی که باید بهکار بگیرید این است که در ابتدا نظر کودکان را به برنامه نویسی جلب کنید. این برای همه کسانی که به دنبال معرفی برنامه نویسی برای بچه ها هستند ایده آل نخواهد بود اما این رویکرد اکتشافی بیشتر ارزش امتحان کردن را دارد. برای نوجوانی که در حال بازی است فرقی نمی کند که دشمن کیست؛ دشمن همان است که بازی می گوید. گرچه ممکن است بازی های رایانه ای از نظر فیزیکی و جذابیت های لحظه ای، برای کودکان و نوجوانان خوش آیند و مطلوب باشند و حتی بزرگ ترها را نیز خوش حال و سرگرم کنند، ولی کارکرد پنهان و نهفتة این وسیلة بسیار آسیب زاست.

خانم دکتر هدایتی، جامعه شناس: در بازی های رایانه ای تحرک جسمی کمتر است ولی در عوض درگیری ذهنی و روانی بیشتر. خانم دکتر هدایتی، جامعه شناس: کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند، درونگرا و در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط با دیگران ناتوان می شوند. او هر روز با تردستی و شیرین کاری، خود را به صفحه تلویزیون می رساند و از دنیای بیرون به کلی بی خبر است؛ حتی متوجه رفت و آمد میهمان نمی شود؛ و همیشه پس از دست کشیدن از این برنامه، با سردرد و کسالت مواجه می شود. این بازی ها با ترفندهای گوناگون چنان تأثیری بر فکر و اعصاب فرد می گذارند که در واقع خود او نیز جزئی از این مجموعة ماشینی می شود. بازیها را با توجه به شرایط جسمی، روحی و روانی فرزندان و بر اساس هولوگرام نصب شده بر روی بازی انتخاب کنید. با توجه به افزایش استفاده نوجوانان و جوانان از بازیهای آنلاین والدین همان گونه که در فضای حقیقی روی بازی فرزندان خود نظارت دارند در انتخاب بازیهای رایانهای فرزندشان نیز باید دقت داشته باشند. در چنین شرایطی کودکان خوش شانس والدینی دارند که با آنها وقت گذرانده و بازی میکنند اما با توجه به شاغل بودن والدین متاسفانه این بچهها یا به تماشای کانالهای ایرانی و خارجی کارتونی محکوم میشوند و یا با بازیهای رایانهای سرگرم میشوند من واقعا نگران نسل تنها و درونگرای آینده هستم.

خانم دکتر هدایتی، جامعه شناس: بازی وسیلهای است که باید کودک را برای ورود به دنیای بزرگتر آماده کند و اشتباه است که والدین آن را به صرفا عنوان سرگرمی بچه تلقی کنند. بازی وسیلهای است که باید کودک را برای ورود به دنیای بزرگترها آماده کند و اشتباه است که والدین آن را صرفا به عنوان سرگرمی بچه­ها تلقی کنند. بازی عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیتهای کودک کمک میکند. بازیهای رایانهای دارای مزایا و معایبی است که آگاهی خانوادهها از این موضوعات میتواند به آنها کمک کند که چگونه به تربیت صحیح فرزندان خود و استفاده آنها از این ابزارها بی اندیشند، اما مهم ترین موضوع در این خصوص درک خانوادهها از این نکته است که فرزندان از بینش و زمان کافی برای بازی کامپیوتری برخوردار باشند و این بازی مناسب مرحله رشد آنها باشد. 9.مراقب باشیم که محیط بازی موجب آسیب جسمی فکری و یا روانی نشود. به نظر من این مداخله، فکری نیست؛ بلکه این بازی ها سلول های مغزی را فریب می دهند. ما هرچه در این مسیر حرکت کنیم و این بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیرمتحرک و غیرسازنده می باشند، خوداتکایی آن ها بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت؛ در حالی که برای جامعه، نیاز به انسان هایی خلاق، مبتکر و متفکر داریم.

روحیه انزوا طلبی باعث می شود که کودک از گروه هم سالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری دیگر است. به گفته پزشکان، دلیل عمده ناراحتی صرع، مربوط به کسانی می شود که نسبت به نور حساسیت دارند و تحمل چشمک های پی در پی نور در بازی های رایانه ای برای آنان دشوار است. بین تعاریفی که از بازی شده وجود اشتراک و تشابه زیادی وجود دارد. گاه رقابت در دنیای تخیلی و مجازی بازی های مدرن تا سرحد از بین بردن رقیب پیش می رود. خانم دکتر هدایتی ، جامعه شناس: بازی های سنتی اغلب با تحرک جسمی بیشتر همراهند و بچه ها را به زندگی جمعی و تعامل با دیگران در دنیای واقعی سوق می دهند. 1.به بازی کودکان اهمیت دهیم زیرا زندگی آنها در بازی شکل واقعی به خود میگیرد. در دوره کنونی که زندگی ها به سوی ماشینی شدن پیش می رود، خود به خود، روابط عاطفی رنگ باخته و در کنار هم بودن خانواده کم تر شده است. به باور روان شناسان و جامعه شناسان، بازی و اسباب بازی که عمیقاً با زندگی کودکان و نوجوانان پیوند خورده است، در روحیه و تکوین شخصیت آنان، اثر عمیقی بر جای می گذارد و باعث می شود که کودکان از طریق آشنایی با الگوها و هنجارهای جامعة خویش و درونی سازی ارزش های آن در راستای اجتماعی شدن، گام بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید